Viittä vaille mestari

Kilpa-autoilija Pekka Seppänen jäi kuluneella kaudella niukan viiden pisteen päähän Legends Trophy -mestaruudesta. Mies aikoo laittaa kaiken peliin kohti historian ensimmäistä Legendsien SM-kautta.

34-vuotiaalle Seppäselle mennyt Legends-kausi oli järjestyksessään viides. Ensimmäinen mestaruus oli edelliskaudella jo lähellä, kun lopullista ratkaisua jännitettiin aina viimeisen osakilpailun viimeiseen lähtöön asti. Pettymys oli viikonlopun päätteeksi Seppäselle karmaiseva, kun mestaruus jäi lopulta vaivaisen viiden pisteen päähän.

Read more… →

Tommi Nyvall panostaa tulevaan kauteen täysillä: ”Jotakin uutta on tulossa”

Neljä kautta Rata-SM-sarjassa ajanut Tommi Nyvall ei menestynyt kuluneella kaudella Legends-luokassa täysin tavoitteidensa mukaisesti. Mies lupaa tulla ensi kaudella takaisin vahvempana kuin koskaan.

25-vuotias Nyvall ajoi menneellä kaudella sekä Rata-SM-sarjan Legends-luokassa, että Ruotsin Legends-sarjassa. Mies oli kauden päätyttyä Legends Trophy -mestaruussarjassa vasta sijalla 26, mutta onnistui viemään naapurimaan mestaruussarjan kolmannen sijan.

Read more… →

Legends Cars Finland juhli 20-vuotista taivaltaan – Legendseille SM-arvo tulevalle kaudelle

Legends Cars Finland ry:n syyskokous järjestettiin Technopoliksen saunatilalla Tampereella 27. lokakuuta. Samalla juhlittiin 20-vuotiseen ikään ehtinyttä yhdistystä.

Syyskokouksessa Legends Cars Finland ry:lle valittiin uusi hallitus, jonka puheenjohtajana jatkan minä. Muutoksena vanhaan hallitukseen Juhani Kari jää sivuun sääntövastaavan tehtävistä, ja uutena hallitukseen valittiin Magnus Miemois.

Hallitus tulee järjestäytymään pikaisella aikataululla, jolloin kaikille jaetaan tehtävät.
Kiitos Juhanille kovasta työstä sääntökirjan työstämisessä ja kääntämisessä kaudelle 2018. Tästä on helppo jatkaa tuleville kausille.

Legendsien iso päätös kaudelle 2019 on se, että tulemme ajamaan SM-arvosta. Päätös oli kokouksessa yksimielinen. Tämä on iso askel 20-vuotiaalle yhdistyksellemme.

Kauden 2019 alustava kalenteri:
Rata-SM:
25.-26.5. Botniaring
8.-9.6. Ahvenisto
6.-7.7. Helsinki
24.-25.8. Kemora
21.-22.9. Alastaro

Sarjassa tulee olemaan viisi kilpailuviikonloppua, joissa ajetaan Helsinkiä lukuun ottamatta kolme lähtöä per viikonloppu. Helsingissä ajetaan kaksi lähtöä, eli yhteensä kauden aikana ajetaan 14 lähtöä.

Sarjamaksut kaudelle 2019
Rata-SM: 375€ (sis. alv)
LCF sarjamaksu 300€
Kilpailumaksut 350€ / kilpailu
LCF jäsenmaksu 50€
Vieraskuljettajamaksu 60€

Pohjois-Euroopan mestaruussarja
Pohjois-Euroopan mestaruussarja (NEZ) tulee olemaan neljän osakilpailun mittainen, eli lähtöjä on yhteensä 12.
10.-12.5. Riika
8.-9.6. Ahvenisto
28.-30.6. Pärnu
21.-22.9. Alastaro

NEZ-sarjaan osallistumiseen tulee seuraavanlainen muutos; NEZ-sarjaan osallistuvan kuljettajan tulee osallistua myös Rata-SM-sarjaan. NEZ-sarjamaksu on 50 euroa, joka maksetaan LCF:lle Rata-SM-sarjamaksun yhteydessä. LCF tilittää maksun eteenpäin NEZ-organisaatiolle.

Säännöt
Säännöt tullaan päivittämään pikaisesti. Jos kuskeilla on ajatuksia mitä säännöissä pitäisi kehittää kaudelle 2019, niin laittakaa pikaisesti sähköpostia allekirjoittaneelle, jotta säännöt saadaan käsiteltyä ja lyötyä lukkoon mahdollisimman pian.
Kokouksessa hyväksyttiin hallituksen esittämä toimintasuunnitelma ja budjetti kaudelle 2019.
Katsastusta tullaan entisestään tehostamaan kaudelle 2019.

Tiedotus
LCF n pitkäaikainen tiedottaja Otto Hokkanen tulee siirtymään sivuun tiedottajan hommista Otolle suuri kiitos kaikista menneistä vuosista, uuden tiedottajan etsiminen aloitetaan välittömästi.

Legendsien 20-vuotisjuhla
Palkinnot jaettiin Trophy-sarjasta ja alaluokista. Trophysta palkittiin kymmenen parasta kuljettajaa, ja jokaisesta alaluokasta kolme parasta kuljettajaa. Mestari Jesse Kari lunasti Trophy-kiertopalkinnon, joka on viimeiset kolme vuotta majaillut kolminkertaisen mestarin Henri Tuomaalan takanreunuksella.
Tänä vuonna Legends-autojen ja osien maahantuoja APR Competition tarjosi muhkeat lisäpalkinnot voittajille lahjakorttien muodossa.

Trophy-sarjan palkitut:
Trophy
Jesse Kari – APR Competition lahjakortti 1000€
Pekka Seppänen – APR Competition lahjakortti 700€
Henri Tuomaala – APR Competition lahjakortti 300€
Jesse Vartiainen
Markku Yliaho
Veli-Pekka Karttunen
Marko Kilpiä
Philip Miemois
Mikko Okkonen
Jukka-Pekka Ollikainen

Pro
Jesse Kari – APR Competition lahjakortti 1000€
Pekka Seppänen
Henri Tuomaala

Semi-Pro
Garijs Rozkalns – APR Competition lahjakortti 1000€
Juha-Matti Saaranen
Tommi Hakala

Masters
Jyrki Petäjä – APR Competition lahjakortti 1000€
Jari Oinonen
Miikka Riihimaa

Erikoispalkinnot jaettiin seuraavasti:
Vuoden Mekaanikko: Juuso Frisk
Legenda: Mika Lipsanen
Vuoden Kaato: Philip Miemois / Vauhtiajot
Best looking car: Seppänen Motorsport
Rookie: Garijs Rozkalns

Lisäksi muistettiin LCF:n perustajäseniä, pioneereja ja entisiä mestareita muistopalkinnolla.

Legends Trophy -mestarit:
Jesse Kari – 2018
Henri Tuomaala – 2017 | 2016 | 2015
Johan Ahokas – 2014
Ossi Kumpula – 2013
Marko Mankonen – 2012 | 2011
Sami Erkkilä – 2010 | 2009
Pasi Matintupa – 2008 |2007 | 2006
Jari Nurminen – 2005 | 2004
Mikko Korpela – 2003
Jukka Eerola – 2002 | 2000
Tero Koponen – 2001

LCF perustajajäsenet:
Anssi Räikkönen
Guy Käld
JiiVee Korpela

Pitkäaikaiset lajin eteen töitä tehneet:
Ari-Pekka En
Mats Asplund
Otto Hokkanen

Juhlassa oli puhujina AKK:lta Markku Pietilä sekä LCF:n perustajäsen Anssi Räikkönen. Räikkönen muisteli alkuaikoja ja sitä, kuinka Legendsien oli hankala aloittaa Suomessa. Muisteltiin pitkää tietä aina nykypäivään, kun luokasta on kehittynyt Suomen suurin rataluokka. Anssi oli kerännyt valokuvia menneiltä ajoilta ja lisäksi hän löysi Vaasan maarata-ajoista videon, mistä tarina Suomessa alkoi. Videolla ajaa Juha Kankkunen sekä muita suomalaisia lajin pioneereja, kuten Tero Koponen. Nykyinen Legends-autojen maahantuoja ja itsekin kilpaa ajava Johan Ahokas voitti Trophy-mestaruuden vuonna 2014 samalla autolla, millä Kankkunen ajoi Vaasan näytösajossa.

Paikalla oli myöskin alkuaikojen mestari Tero Koponen, joka muisteli alkuaikoja kuinka vaikeaa oli saada Legendsit mukaan tapahtumiin. Aina Legends kuitenkin lopuksi keräsi katsojat auton ympärille.

Anssi ja Tero muistelivat, kuinka Legends-porukka on ollut alusta asti yhtä suurta perhettä, ja mikä hienointa, tämä perhe jatkaa edelleen; kaveria ei jätetä pulaan -meiningillä on hyvä jatkaa seuraavat 20 vuotta eteenpäin Suomen suurimpana rataluokkana.

Markku Pietilä toimitti AKK:n edustajana onnittelut LCF:lle. Pietilä kiitteli puheessaan Legends-luokkaa monestakin asiasta pääpointtinaan Legendsien todella hieno ja iso kilpailijamäärä. Legends on tärkeä osa suomalaista rata-autoilua ja yksi Rata-SM-sarjan kantava luokka. Ilman Legends-luokkaa rata-autoilun SM-sarjaakaan ei välttämättä olisi olemassa.

Kokouksen päätteeksi saunottiin ja syötiin, ja lopuksi mentiin ratkomaan LCF:n minigolf-mestaria. Tämän kilpailun tulokset kuitenkin hävisivät illan pimeinä tunteina. Todetaan kuitenkin, että se oli aika lailla sekunnin kymmenyksien välistä kamppailua, ja aika tasoissa lopuksi oltiin!

Ei muuta kuin kohti kautta 2019 ja tavoittelemaan ensimmäistä SM-arvon mestaria Legendseille.

Kiitos kaikille!

Terveisin,
Juha Nisula
Legends Cars Finland Ry

LCF syyskokous ja 20v-pirskeet

LCF kutsuu jäsenet syyskokoukseen ja 20v-pirskeisiin

Pirskeet pidetään 27.10.2018 Movie-saunatiloissa Tampereella osoiteessa Tohlopinranta 31.

Aloitetaan pirskeet syyskokouksella klo 16.00.

Kokouksen jälkeen jatketaan ruokailulla. Kauden 2018 palkinnot jaetaan ruokailun jälkeen ja samalla jaetaan muistamiset LCF:n perustajille ja Legends-mestareille vuosien varrelta

Saunotaan ja höpötellään ehtoo, ja klo 22.00 siirrytään Grazy minigolffiradalle ottamaan miehestä / naisesta mittaa minigolffin parissa. Saunatilalta on yhteiskuljetus minigolffiin

Tervetuloa 20v-pirskeisiin.

Terveisin
LCF Hallitus

Kari niukasti mestariksi

Alastaron finaalien kaikki kolme kisaa voittanut Jesse Kari varmisti Tophy-mestaruutensa niukimmalla mahdollisella tavalla kauden viimeisessä lähdössä.

Alastarolle lähdettiin tilanteessa, jossa neljällä kuljettajalla oli mahdollisuudet mestaruuteen. Heistä vahvimmissa asemissa oli Jesse Vartiainen neljällä voitollaan. Tilanne ei liiemmin muuttunut lauantain kisassa vaikka Kari voitti ja Vartiainen jäi kahdeksanneksi.

Kari jatkoi sunnutaina siitä mihin lauantaina jäi ja otti voiton aamupäivän kisasta ennen Pekka Seppästä ja Philip Miemoisia. Mathias Hertén oli maalissa neljäs ja Jesse Vartiainen viides. Henri Tuomaala jäi kuudenneksi, mikä tarkoitti ettei viime vuosina sarjaa hallinneella triplamestarilla ollut enää mahdollisuuksia kultamitaliin.

Kisan jälkeisessä katsastuksessa mestaruustaistelu sai yllättävän käänteen, kun Vartiaisen auton laturi todettiin toimimattomaksi. Sääntöjen mukaan laturin on toimittava ja edessä oli valitettavasti hylkäys. Säännöt ovat sääntöjä, eikä sillä ole merkitystä onko saavutettu etua vai ei.

Kuopiolaisen harmillisen hylsyn jälkeen tilanne sarjan kärjessä muuttui äärettömän tiukaksi. Kauden viimeiseen kisaan lähdettiin tilanteessa, jossa mestaruus ratkaistiin Karin ja Seppäsen välillä siten, että kaksikosta ensimmäisenä maaliin ehtivä voittaisi koko sarjan.

Kausi sai arvoisensa huipennuksen, kun 12 kierroksen finaalin kärkipaikasta kamppailivat nimen omaan mestarikandidaatit. Pidemmän korren veti lopulta 0,842 sekunnin erolla Kari. Kolmanneksi kisassa ajoi uuden rataennätyksen 1.24,084 kellottanut Vartiainen.

Kari voitti Trophyn lisäksi Pro-divisioonan mestaruuden. Mastersissa mestaruutta juhli Jyrki Petäjä ja semi-prossa Garijs Rozkalns.

Mestaruus ratkotaan Alastarolla

Kauden finaaliviikonloppu aloitettiin tänään navakassa tuulessa Alastaron moottoriradalla. Mauri-myrsky puhalsi radalle milloin hiekkaa, milloin vettä. Viikonlopun kolmesta kisasta ensimmäisen voitti neljännestä ruudusta lähtenyt Jesse Kari ennen Pekka Seppästä ja Sami Erkkilää. Hallitseva mestari Henri Tuomaala oli neljäs ja paalulta kisaan startannut Veli-Pekka Karttunen jätettiin tylysti viidenneksi.

Sunnuntaina ajetaan vielä kaksi kisaa ja pistetilanne on mitä mielenkiintoisin. Karilla on nyt tilillään kolme sadan pisteen kisaa, mikä on vain yksi vähemmän kuin tänään kahdeksanneksi jääneellä Jesse Vartiaisella. Kauden päätteeksi kultakin kuljettajalta tiputetaan kaksi huonointa tulosta pois. Tällä hetkellä pisteissä kolmantena olevan Vartiaisen saldosta löytyy yksi nolla ja ”jämäpisteet” kauden avauksesta, joten käytännössä hän on sarjassa ykkösenä.

Tällä hetkellä pistematematiikka näyttää siltä, että mikäli Kari nappaa sunnuntaina kaksi voittoa, riittää Vartiaiselle mestaruuteen kaksi neljättä sijaa. Myös Pekka Seppäsellä ja Henri Tuomaalalla on vielä mahdollisuudet Trophyn mestaruuteen.

Nyvallille pronssia Ruotsista

Tällä kaudella vain muutaman Legends Trophy -lähdön ajanut Tommi Nyvall ahkeroi kesän aikana täyden kauden Ruotsin Legends-sarjassa. Urakka tuotti tulosta ja uusikaarlepyyläinen Nyvall nappasi sarjasta pronssia.

Kausi koostui kahdestatoista lähdöstä, joista suomalainen voitti kaksi. Kumpikin voitto tuli Sturupin radalla Skoonessa. Ruotsissa kuljettajat on jaettu suuren automäärän takia kahteen ryhmään, jotka ajavat omat lähtönsä ja keräävät omia pisteitään. Nyvall kilpaili Pro-divisioonassa.

Mestariksi kruunattiin Mikael Nyman ja hopealle sijoittui tämän tallikaveri Rasmus Eriksson.