Legendsien Mestaruussarjan finaalikilpailu ajettiin viikonloppuna Botniaringillä. Tamperelainen 17-vuotias Luka Nurmi varmisti historian ensimmäisen Suomen Legendsmestaruuden lauantaina ensimmäisen kilpailulähdön tuloksella. Sarjassa hopealle ajoi viime kauden SM-pronssimitalisti Pekka Seppänen, pronssia nappasi kaksi kertaa aiemmin sarjan voittanut Sami Erkkilä. RADALLE.com:n järjestämän Botniaringin osakilpailun voittoon ajoivat Veli-Pekka Karttunen kahdesti, ja uransa ensimmäisen voiton napannut Tuomas Plosila.
– On tämä hieno sarja, paljon kuskeja ja kovaa kilvanajoa joka kisassa, mestaruus ei tullut todellakaan helpolla. Ajoin lauantain kilpailussa kärjen perässä, en yrittänyt ohitusta koska tiesin, että jos tulen tällä sijoituksella maaliin niin mestaruus ratkeaa siihen. Näin kävi, ja mestaruus oli siinä, oli hieno kausi, Nurmi paketoi.
Luka Nurmen kausi oli alusta loppuun tasaisesti hyvää työtä, notkahduksia ei tullut.
– Ensimmäiset voitot kauden alussa toivat itseluottamusta, mestaruus tuli tasaisten sijoitusten kautta. Siitä pitää kiittää mekaanikkoa Mika Lipsasta, autossa ei kertaakaan ollut mitään isompia tekniikkamurheita, Nurmi päättää.
Hopealle ajoi viime kauden SM-pronssimitalisti ja kaudella 2018 hopeaa saalistanut Pekka Seppänen.
– Kyyti näytti olevan ihan ok ja saatiin uusi coupe-mallin auto hyviin setuppeihin, mutta mestaruus kaatui tekniikkavikoihin. Pieniä juttuja, euron osia hajosi, ja lauantain kisa meni pilalle jarruongelmien takia. Vähän antikliimaksi kaudelle, olisi ollut kiva ajaa Lukan kanssa ihan viimeiseen lähtöön asti kilpaa ja kun olisi ollut vielä Erkkiläkin siinä, oltaisiin saatu kunnon rähinä, mutta nyt meni näin. Kolmisen kautta olen ollut lopettamassa, tosin Iceboys Racingin suunnasta kannustetaan vielä jatkamaan, mutta katsotaan miten selvitään tästä hopeasta, Seppänen pohti.
Kuvassa Pekka Seppänen
Pronssia sai mestariksi kausilla 2009 ja 2010 ajanut Sami Erkkilä.
– Kausi alkoi hyvin, Kymiring oli kauden huippuhetki, sieltä tuli voitto ja pari kakkossijaa, silloin näytti kaikki hyvältä. Motoparkista alkoi loppukauden alamäki, ei oikein kulkua ollut ja käyntihäiriöt alkoivat vaivata moottoria. Ahvenisto meni samaa rataa ja viimeisessä kisassa Botniaringillä kahdessa viimeisessä lähdössä moottori vain pätki, ei päässyt taistelemaan voitosta. Pronssi on aina pronssi, ihan hyvillä mielin kuitenkin ollaan, Erkkilä kommentoi.
Kuvassa Sami Erkkilä
Kauden viimeisessä osakilpailussa nähtiin tuttuun tapaan huimaa voittotaistelua ruutulipulle asti. Kaksi ensimmäistä lähtöä voitti viime kaudella Suomen mestariksi ajanut Veli-Pekka Karttunen, kauden viimeisessä kilpailussa ykkösenä maaliin ajoi uransa ensimmäisen voiton napannut Tuomas Plosila.
– Aika-ajo meni vähän harjoitellessa, mutta kahdeksas lähtoruutu oli ihan ok. Tosi tiukka kisa, niin kuin odottaa saattoi. Pääsin karkuun, mutta kaverit saivat kiinni ja se meni lopussa vähän kilvanajoksi. Toinen lähtö oli vielä aavistuksen tiukempi kuin ensimmäinen, välillä tuli peileistä katseltua, että siellähän on koko letka perässä, Karttunen kertoi voittojen jälkeen.
Tuomas Plosilan viikonlopusta ei seikkailua puuttunut, kotiradallaan ajanut kurikkalainen sai lopulta palkinnon kovasta työstään.
– Ei tullut helposti! Ekaan kisaan vitosruudusta, olin hetken kärjessäkin, mutta Seppänen ja Nurmi pääsivät ohi. Olin kolmantena, kun kaveri osui peräkonttiin ja pyörin pitkin hietikkoa, hyvä ettei mennyt ojaan asti. Osumassa meni pakoputki poikki, ja se alkoi kuumentaa lokasuojaa. Kabiiniin tuli kauhea palaneen lasikuidun käry, meinasin jo lopettaa ajamisen kun pelkäsin että palaa koko auto, mutta tulin kuitenkin vedet silmissä maaliin seitsemäntenä. Toiseen starttiin lähdin yhdennestätoista ruudusta, lähtö onnistui nappiin ja nousin nopeasti neljänneksi, oli siistiä ajoa ja kovaa kamppailua Täysillä ajettavassa vasurissa yritin ohitusta Erkkilästä, kun yhtäkkiä napsahti jarrupoljin kerralla lattiaan. Tähtäsin jarruttomalla autolla huoltotielle ja heitin auton poikittain, että saisin vauhdin pysähtymään. Varikolla saatiin viime hetkellä jarrut korjattua, ja ehdin kolmanteen lähtöön mukaan. Sain kakkosruudusta aivan nappistartin, mutta ensimmäisellä ringillä oli vähän liikaa yritystä ja Seppänen ehti edelle, mutta pääsin pian kuittaamaan takaisin kärkeen. Viimeisellä kierroksella ajoin varmistellen, etten vain mokaa. Meni silti aivan hilkulle, sillä heti maalin jälkeisessä mutkassa auto sammui, bensa loppui siihen. Ei pysty sanoin kuvailemaan sitä fiilistä, kun kerrankin onnistuin, Plosila hehkuttaa!
Kuvassa Tuomas Plosila, takana Marko Kilpiä, Lenni Nieminen ja Markku Yliaho
Sarjassa ajetaan yleiskilpailun lisäksi luokittaisista sijoituksista. Aloittelijoille tarkoitetun Semipro-luokan mestariksi ajoi lähes koko kautta hallinnut Ossi Peltola, enemmän kilpailleiden Pro-luokan voiton otti Luka Nurmi ja yli neljäkymmentävuotiaille tarkoitetun Masters-luokan mestaruuden nappasi Sami Erkkilä.
– Aamun lämmittelyssä kävin vähän kyntämässä nurmikolla, ratti jäi vinoon ja näyttäisi olevan aika reilusti aurausta. Mitään näkyvää ei ole rikki, tarkistetaan kuitenkin vielä kaikki. Mestaruus varmistui lauantain kilpailussa, hyvällä fiiliksellä voidaan nyt ajaa sunnuntain kaksi lähtöä, Semipron voittaja Ossi Peltola kertoo.
Kuvassa Ossi Peltola
Mestaruussarjan sekä Semipro-luokan voittajat Nurmi ja Peltola pääsevät ajamaan EuroNASCAR-sarjan kilpailun Belgiassa Zolderin radalla lokakuussa. Kaikkien sarjaan hyväksytysti osallistuneiden kuljettajien kesken arvotaan uusi Legends-auto kauden päättäjäisjuhlissa.
Kuvat Jarno Sippola