Sorasarjan avauskilpailu tarjosi hurjia tilanteita ja uusia kasvoja

Legends -kesän ensimmäinen tapahtuma oli Sorasarjan avauskilpailu Forssan Pilvenmäen raviradalla. Kilpailu tarjosi paljon nähtävää, oli tiukkaa taistelua, rytinää ja uusia kasvoja niin radalla kuin palkintokorokkeellakin. Pilvenmäen ykköseksi ajoi Aleksi Pärssinen, toiseksi Pauli Laakso ja kolmanneksi Juha Nisula.

Aurinkoinen kisapäivä käynnistyi harjoittelulla, osalle kuljettajista se oli ensikosketus vauhdikkaan sorabaanan ja Legends -auton yhdistelmään. Harjoitusten epäonnisin oli Mikko Okkonen, jonka autosta hajosi kone harjoitusten viime metreillä.


Sorasarjan kilpailut käynnistyvät kuljettajaesittelyllä, kuvat Mika Engberg ja Hannu Lehtola

Kilpailussa ajettiin viisi erää, lähtöjä kertyi kullekin kuljettajalle viisi, lisäksi ajettiin B-finaali, josta kaksi parasta nousi A-finaaliin. Alkuerissä kuljettajat olivat kuin kevätlaitumille päästetyt varsat, intoa riitti, aluksi vähän liikaakin. Kolmannessa lähdössä Pauli Laakso osui Pekka Lehtolaan sillä seurauksella, että Lehtola spinnasi, ja Laakso koki kovempia kolhuja. Auto suistui perä edellä rataa ympäröivään aitaan, ja hetken näytti että Laakson päivä päättyi rysähdykseen. Varikolla oli kuitenkin ahkeria apukäsiä, ja Laakson Mad Croc-kilpuri tuli kuntoon. Toisessa erässä kolisi taas, kaksi debytanttia, Ilkka Takala ja Harri Kaminen osuivat toisiinsa ja Kamisesta tuli matkustaja. Auto osui rajusti lähes samaan kohtaan, mihin hetkeä aiemmin Laakso oli törmännyt, mutta nyt oli sen verran enemmän vauhtia, että Kaminen rysäytti aidan läpi. Kaminen selvisi pahan näköisestä tilanteesta kolhuitta, mutta autosta tuli ajokelvoton.


Laakso totesi tapahtuneen, kuva Tuomas Tenho. Takala ja Kaminen kontaktissa ja Lehtola on Laakson ahdisteltavana, kuvat Mika Engberg

Alkuerissä parasta vauhtia piti Juha Nisula, seinäjokinen voitti jokaisen ajamansa lähdön. Toinen suoraan A-finaaliin paikkansa ansainnut oli Aleksi Pärssinen, jonka vauhti parani loppua kohti. Mikko Okkonen joutui vaihtamaan autoa oman kaluston hajottua, Okkonen taisteli laina-autolla suoraan finaaliin. Viimeisestä A-finaalipaikasta nähtiin hieno taistelu viimeisessä erässä, siinä hyvässä iskussa ollut Kai Jokinen joutui taipumaan lähdön voittaneelle Laaksolle, joka voitolla nappasi Jokisen nenän edestä paikan päivän päälähtöön. B-finaalista oli vielä tarjolla kaksi paikkaa, ne menivät Mika Koivulle ja Simon Backlundille.

– Väki sanoi, että nyt pitää voittaa jos mielit suoraan A-finaaliin, kyllä mulla sellainen atakki siinä olikin, että tästä mennään vielä A-finaaliin, Laakso kertasi.

Finaalissa sisäradalta startannut Nisula sai hyvän lähdön, mutta kakkosradalta matkaan ampaissut Pärssinen onnistui nousemaan rinnalle. Ensimmäisessä mutkassa autot osuivat sen verran toisiinsa, että ulkolinjan kaarteeseen valinnut Laakso pääsi kampeamaan suoran avautuessa Nisulan ohi, Okkonen seurasi laina-autolla kolmikkoa, takarivistä startanneet Backlund ja Koivu miehittivät sijat viisi ja kuusi. Okkosen epäonni jatkui, perä osui radan merkkinä olleisiin kartioihin, tuloksena oli hylkäys ja finaalin viimeinen sija, tämä nosti Backlundin neljänneksi ja Koivun viidenneksi. Kärjessä järjestys säilyi ensimmäisen kierroksen jälkeen samana, Pärssinen piti nilkan suorana, lisäsi eroa Laaksoon ja otti voiton. Nisula jahtasi Laaksoa, mutta härmäläinen vei pohjalaisten välienselvittelyn nimiinsä.

– Päivä oli hyvä, alkueristä taisi tulla kaikista voitto. Pärssisen kanssa vähän osuttiin ekassa mutkassa, pakko oli nostaa kun loppui tila, Paulikin vielä kuittasi ja peräjulkkaa ajettiin maaliin. Kokonaisuutena hyvä päivä, viime kausi meni niin penkin alle, nyt oli hyvä kauden aloitus. Pitää tästä lähteä testaamaan lisää, jäi vielä parannettavaa, kolmanneksi ajanut Nisula kertoo.

– Päivä parani loppua kohden, ensimmäisessä lähdössä oli liian kova ”maitti” päällä, auto seinille ja solmuun, paljon kiitoksia Nurmisen Markolle kun tuli laittamaan autoa kuntoon. Sitten säädettiin, pyörät oli miten sattuu, ja saatiin siitä oikein hyvä. Finaalin lähtö oli tiukka, odotinkin että ahdasta tulee, Pärssinen pääsi eteen ja Juhankin kanssa oli pientä taistelua. Kausi lähti hyvin käyntiin, pitää olla tyytyväinen. Yliahon Markulle myös suuri kiitos, Markku teki moottorin ja lisäksi sieltä on tullut kullan arvoista tieto ja apua, ensimmäistä kertaa autourheilu-urallaan sitten juniorivuosien palkintokorokkeelle noussut Laakso päättää.

– Hyvin meni, pari kakkosijaa tuli kun alussa oli vähän ongelmia pidon kanssa. Finaalin lähdössä jäi kuopimaan paikoilleen, ekassa kurvissa sitten ratkottiin ja pääsin piikkiin. Oli hemmetin hieno rata ajaa, on se komeeta päästää kaasu pohjassa ja roiskia menemään. Kauhajoelta taas voitto ja sarjassa mestaruus, naulaa Pärssinen.


Aleksi Pärssinen löysi vauhdin alkuerissä, kuvat Tuomas Tenho

Sorasarjaan on tullut mukaan uusia kasvoja, Endurance -kestävyyskilpailuja ajava Kai Jokinen, driftingissä viime kaudella Suomen mestaruuden voittanut Juha Koskiniemi, TikTokista tuttu autourheilun monitoimimies Markus Martelius, rallicross -ikoni Harri Kaminen, kilpailuiden järjestäjäpuolelta tuttu kajaanilainen Teemu Laatikainen, kolme kautta asfaltilla Legendsiä ajanut, mutta jokkiksesta sorakokemusta hankkinut vöyriläinen Simon Backlund ja kajaanilainen K-rautakauppias Ilkka Takala. Ja lisää uusia nimiä on huhuiltu mukaan, joten sarja on ottamassa paikkaansa Legends -kuskien keskuudessa. Seuraavan kerran kilpaillaan Kauhajoen Sotkassa sunnuntaina 9. heinäkuuta.


Hallitsevan mestarin Ilari Takalan (197) menoa alkuerässä, Pärssinen (91) ja Kaminen (225) seuraavat. Mika Koivu (555), Juha Koskiniemi (132) ja Ilkka Takala (198), Simon Backlund (58) ja Markus Martelius (97), Kai Jokinen (30) taisteli viimeiseen asti A-finaalipaikasta, Teemu Laatikaisen (183) auto alkoi temppuilla alkuerissä, tiivistä menoa alkuerissä, kuvat Tuomas Tenho