Veli-Pekka Karttunen ajoi Legends-luokan Suomen mestariksi juuri päättyneellä Rata SM-kaudella. Hopeaa sai Jesse Kari ja pronssia Pekka Seppänen. Kahden osakilpailun mittaiseksi typistynyt SM-kausi aloitettiin elokuussa Botniaringiltä ja päätettiin Alastarolle. Mestaruus ratkesi viime vuoden tapaan vasta kauden viimeisessä lähdössä.
Lähtökohdat kauden toiseen osakilpailuviikonloppuun olivat tasaiset, Jesse Kari oli kahdella voitolla sarjan johdossa, Pekka Seppänen toisena ja yhden lähdön voittanut Veli-Pekka Karttunen kolmantena. Yksi sarjan käännekohdista koitti lauantaina, kun tekniikkamurheista kärsinyt Pekka Seppänen jäi kymmenenneksi, Karttusen voittaessa ja Karin ajaessa toiseksi.
Kilpailu alkoi rytinällä, ensimmäisen kaarteen kolarointien vuoksi viisi kuljettajaa joutui keskeyttämään. Aika-ajossa ykkösruudun vallannut Karttunen kuitenkin kiihdytti muilta karkuun, mestaruusjahdissa ollut Kari tuli toiseksi.
– Paalupaikka aika-ajosta, startti onnistui ja pääsin livahtamaan muilta karkuun. Oltiin aavistuksen muita vahvempia tänään, Karttunen kommentoi.
Lauantaisen sadepäivän jälkeen sunnuntai valkeni kauniin syksyisenä. Jesse Kari piti ykköspaikkaa vielä toiseksi viimeisenkin lähdön jälkeen, mutta jälleen voittoon ajanut Karttunen hengitti jo niskaan. Viimeiseen starttiin lähdettiin Karin johtaessa, Karttunen toisena ja epäonnesta kärsinyt Seppänen kolmantena.
– Eilinen meni niin sanotusti saveen ja syvälle, tulppa meni poikki. Löydettiin syy, muutettiin vähän autoa ja nyt sitten katsotaan ihan loppuun asti, paalupaikalta viimeiseen kilpailuun lähtenyt Seppänen vakuutti.
Tiukimmin mestaruudesta taistellut kaksikko Kari ja Karttunen lähtivät toisesta rivistä, Seppänen oli paalupaikalla Leevi Lintukanto vierellään. Draaman kaari oli viritetty tiukimmilleen.
– Vedetään vain niin hyvin kuin pystytään. Toivotaan että vehkeet pysyvät kasassa eikä tule minkäänlaisia kilikoleja kenkään kanssa, niin eiköhän se ole sitten siinä, keskittynyt Kari kertoi.
Ensimmäiseen kaarteeseen SM-mitaleista taisteleva kolmikko meni rinta rinnan. Karttunen otti pian kapellimestarin roolin, ja johdatti joukkoa aina viimeiselle kierrokselle asti. Seppänen hiillosti ja nousi viimeisen kierroksen alkaessa johtoon, myös Kari pujahti Karttusen ohi. Viimeisessä mutkassa ratkesi Suomen mestaruuden kohtalo.
– Viimeiseen starttiin lähti erittäin keskittynyt ja latautunut porukka, sen aisti kaikesta, jokaisella oli kaikki pelissä. Olin pudonnut kolmanneksi, mutta suunnittelin iskeväni vielä viimeisessä mutkassa. Lähdin hakemaan parempaa mutkan ulostulovauhtia, hain linjaa ulkoa, kunnes näin peileistä, että kilpakumppani on hyökkäämässä sisältä ohi. Yritin antaa lisää tilaa, jotta en itse joutuisi kolariin, ja näin miten kaveri osui edelläni olleen Karin autoon. Kari pyörähti, ja silloin ymmärsin että tämä oli piste iin päälle, Karttunen kertasi.
Viime kaudella juuri samaisessa Alastaron viimeisessä mutkassa SM-hopealle jäänyt Karttunen nousi nyt Suomen mestariksi, ja kiitteli vuolaasti taustajoukkojaan.
– Täydellinen viikonloppu, täydellinen suoritus koko tiimiltä. Markku Yliaho oli taas laittanut moottorin iskuun, ja koko tiimi oli keskittyneesti mukana. Tulihan se sieltä, tämä on meidän kaikkien mestaruus, kauden alla mestaruuden tavoitteekseen kertonut Karttunen iloitsi.
Kuvassa vasemmalta Jesse Kari ja Veli-Pekka Karttunen, kuva Pertti Kangasniemi